Steps Forward in Hualcayán Education

Salta a Español: ños educados son niños con sueños

Educated children are children with dreams

by Elizabeth Cruzado Carranza

A few weeks ago, UNICEF presented the documentary “La escuela del silencio” (The school of silence) showing the various obstacles faced by children and adolescents attending primary and secondary schools in rural and marginal urban areas in Peru who wish to complete their education. This is a serious problem in Peru that the government and all of  society must address to provide equal education and opportunities in our country for all boys and girls.

schoolpaintAlthough, the school classes in Peru started over one month ago, some schools don´t have enough resources to bring adequate classes to the students, especially in rural areas.  For example, in Hualcayán the government does not provide the books and materials given to Peruvian schools in the large cities. For that reason, the high school students from Hualcayán decided to clean and paint their school, in order to have a better place to learn and study. Guided by their new teachers, Jaime, Leodan, Yanett and Clara, the young students painted, cleaned and organized their classrooms. Now, they have better classrooms and are proud of their action, and their parents and community member are proud of them too. This is an example of the people of Hualcayán working together to better their lives.

schoolblog1Fortunately, this year in Hualcayán there are more children enrolled in school: 20 children in kindergarten, 64 students in elementary school, and 25 in high school; in total there are more than 100 students.  This means that nearly one-third of the total population of Hualcayán are children enrolled in school and almost half of them are girls! Hualcayán is a rural community where children and teenagers will have more opportunities to fully participate in their society, through education and obtaining a better position in the labor market to break the chain of poverty that afflicts their families from generation to generation.

These children need continued educational opportunities, because they will be the future leaders in their community. The children can also learn from the their community and other communities on how to better value their history and protect it.

Finally, education in rural areas needs greater assistance from the Peruvian government, international cooperation, civil society and the educational community to guarantee the right for all the children to complete their education.

PIARA’s contribution in this educational work is an important part of the process in Hualcayán!

Niños educados son niños con sueños

por Elizabeth Cruzado Carranza

Hace unas semanas, UNICEF presentó el documental “La escuela del silencio“, mostrando los obstáculos que los niños y adolescentes enfrentan al estudiar en escuelas rurales y de áreas urbano marginales en Perú para poder completar su educación primaria y secundaria. Este es un problema serio que ocurre en Perú desde hace tiempo, y el gobierno junto con la sociedad deben de cambiar esta situación para brindar una educación igualitaria de calidad en nuestro país, y dar oportunidades a los niños y niñas.

A pesar que las clases en Perú empezaron hace un mes, algunas escuelas no tienen los recursos suficientes para brindar adecuadas clases a sus estudiantes, especialmente en las zonas rurales, como en Hualcayán, donde es difícil llevar los libros y materiales educativos que el gobierno provee a todas las escuelas del país. Por este motivo, los jóvenes estudiantes de secundaria de Hualcayán decidieron limpiar y pintar su escuela, con el objetivo de tener un mejor lugar donde aprender y estudiar. Guiados por sus nuevos maestros, Jaime, Leodan, Yannett y Clara, los estudiantes pintaron, limpiaron y organizaron sus aulas. Ahora, ellos tienen mejores aulas y están orgullosos por su acción, además, sus padres y miembros de la comunidad están orgullosos también. Este es un ejemplo para todas las personas de Hualcayán, que cuando un grupo quiere hacer algo bueno, ellos sólo necesitan ideas y energía para hacerlo.

Afortunadamente, este año hay más niños y jóvenes estudiando: 20 niños en nivel inicial, 64 en primaria y 25 en secundaria; en total hay más de 100 menores estudiando, en otras palabras, la tercera parte de la población de Hualcayán son menores que están estudiando, y casi la mitad del total de estudiantes son niñas. Esto significa que en comunidades rurales, los niños y jóvenes están teniendo más oportunidades y participación en su sociedad, porque mediante el estudio ellos podrán ser incorporados en una mejor posición en el mercado laboral, y así romper la cadena de pobreza que arrastra a estas familias de generación en generación.

Estos niños necesitan más y mejores oportunidades para ser buenos hombres y mujeres en el futuro, porque ellos serán los siguientes líderes en su comunidad, y la base de esto es incorporar una adecuada educación de calidad. Además, ellos deben aprender de la realidad de su comunidad y de otros lugares, para valorar su historia y protegerla.

Finalmente, la educación en áreas rurales necesita de la participación del gobierno peruano, cooperación internacional, sociedad civil y de la comunidad educativa para garantizar la mejor educación para los niños, porque ellos necesitan completar su educación.

La colaboración de PIARA en este trabajo educativo es una parte importante en el proceso de desarrollo en Hualcayán.

 

This entry was posted in Uncategorized and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

One Response to Steps Forward in Hualcayán Education

  1. Pingback: Day of Archaeology in Hualcayán, Peru | Archaeology, Museums & Outreach

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s